Skripsi
Stereotypes Potrayed by Teenage Characters in Mean Girls Film
Stereotypes Portrayed by Teenager Characters in Mean Girls Film
ABSTRACT
This thesis discusses about stereotype and its functions that contained in Mean Girls film. Stereotype refers to a cognitive structure that includes knowledge, beliefs, and expectations of some human social groups. It is a schematic, standardized image, conception, or opinion of individual members of a culture or group about some social phenomenon or object, usually emotionally charged and having stability. The research aims to describe how stereotype are represented in Mean Girls film, using stereotypes theory by David J. Schneider. This research design is using qualitative research and sociology of literature approach. The researcher also collects the data based on the utterances, dialogues, or scenes from Mean Girls that indicate with stereotypes. Based on the result of the analysis, the researcher found there are nine data that indicated with kinds of stereotype. The kinds of stereotypes depicted in the film are gender, race and ethnicity, age, physical features, language, occupation and socioeconomic status, and other categories of stereotypes. This research also contained with three data for the function of stereotypes namely individual and social function of stereotypes. From all the kinds and functions of stereotype, the film is dominantly conducted with gender, race and ethnicity, and individual functions of stereotype and it shows by the dialogues and actions.
Key words: behavior, social life, stereotype.
Stereotypes Portrayed by Teenagers in Mean Girls Film
ABSTRAK
Skripsi ini membahas tentang stereotype dan fungsinya yang terkandung dalam film Mean Girls. Stereotip mengacu pada struktur kognitif yang mencakup pengetahuan, keyakinan, dan harapan dari beberapa kelompok manusia. Stereotip sendiri adalah gambaran skematis, standar, konsepsi, atau pendapat seorang individual dari suatu budaya atau kelompok tentang beberapa fenomena sosial atau suatu objek, biasanya bermuatan emosional dan memiliki stabilitas. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan bagaimana stereotip direpresentasikan dalam film Mean Girls, dengan menggunakan teori stereotipe dari David J. Schneider. Rancangan penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif dan pendekatan sosiologi sastra. Peneliti juga mengumpulkan data berdasarkan ucapan, dialog, atau adegan dari Mean Girls yang menunjukkan stereotip. Berdasarkan hasil analisis, peneliti menemukan ada sembilan data yang diindikasikan dengan jenis stereotype. Jenis stereotip yang digambarkan dalam film adalah stereotip jenis kelamin, ras dan etnis, usia, ciri fisik, bahasa, pekerjaan dan status sosial ekonomi, dan kategori stereotip lainnya. Penelitian ini juga terdapat tiga data pada fungsi stereotip yaitu fungsi stereotip secara individu dan fungsi stereotip secara sosial. Dari semua jenis dan fungsi stereotip, film ini dominan dengan stereotip jenis kelamin, ras dan etnis, dan fungsi stereotip secara individu dan itu ditunjukkan melalui dialog dan tindakan.
Kata kunci: perilaku, kehidupan social, stereotip.
1614025095 | 011.75 | REFERENSI FIB | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain