Skripsi
Reader Response Analysis towards Anna's Development in Children's Book Little Grey by Sheva
The crisis, conflict, and problem-solving scenes in children’s literature contain ambiguous meanings for those certain readers who do not have many experiences with them. The kind of loss of someone great and kind to them might be unfamiliar because they have never experienced the death of someone they cherished a lot. Yet, many children’s books focus on the death of the antagonist characters. Based on this thought, the researcher found out that Little Grey by Sheva contains the scene above that has the potential to reach out to this certain reader's emotional feelings. There are also two different types of children readers, as defined by Iser; the implied reader will have an inviting response to the text. As for the actual reader responses will be tinted by their personal experience. Meanwhile, Peter Hunt Stated that the importance of reader-response criticism in the area of children’s literature lies in what it tells us about two fundamental questions, one about the literature and the other about its young readers. This analysis uses a qualitative research method. The data was collected through the questionnaire of five participants which are: two adults, one young adult, and two children. Based on the responses of five participants, the researcher classified the reader with range-age from below 15 years old as a team from The Younger Participants. The range-age above 20 years old is named The Older Participants. The results showed that both younger participants are two different types of children readers. There is a representation for the implied reader and the actual reader. The Older Participants' positions here showed responses of their differences in experiences and knowledge from these young readers. They see the problem and character from different perspectives, mostly refuting the responses given by the other team, they believe an evil or bad character is the realistic representation of people in real life.
Adegan krisis, konflik, dan pemecahan masalah dalam sastra anak-anak mengandung makna yang ambigu bagi pembaca tertentu yang tidak memiliki banyak pengalaman dengannya. Kehilangan seseorang yang hebat dan baik hati mungkin tidak asing bagi mereka karena mereka tidak pernah mengalami kematian orang yang sangat mereka sayangi. Namun, banyak buku anak-anak berfokus pada kematian karakter antagonis. Berdasarkan pemikiran tersebut, peneliti menemukan bahwa Little Grey karya Sheva mengandung adegan di atas yang berpotensi untuk menjangkau perasaan emosional pembaca tertentu. Ada juga dua jenis pembaca anak-anak, seperti yang didefinisikan oleh Iser; pembaca tersirat akan memiliki respon mengundang untuk teks. Adapun tanggapan pembaca sebenarnya akan diwarnai oleh pengalaman pribadinya. Sementara itu, Peter Hunt menyatakan bahwa pentingnya kritik tanggapan pembaca dalam bidang sastra anak-anak terletak pada apa yang diceritakannya kepada kita tentang dua pertanyaan mendasar, satu tentang sastra dan yang lainnya tentang pembaca mudanya. Analisis ini menggunakan metode penelitian kualitatif. Pengumpulan data dilakukan melalui kuesioner terhadap lima partisipan yaitu: dua dewasa, satu dewasa muda, dan dua anak. Berdasarkan tanggapan dari lima peserta, peneliti mengklasifikasikan pembaca dengan rentang usia di bawah 15 tahun sebagai tim dari Peserta Muda. Rentang usia di atas 20 tahun dinamakan Peserta Lebih Tua. Hasilnya menunjukkan bahwa kedua peserta yang lebih muda adalah dua tipe pembaca anak-anak yang berbeda. Ada representasi untuk pembaca tersirat dan pembaca yang sebenarnya. Posisi Peserta Tua di sini menunjukkan tanggapan atas perbedaan pengalaman dan pengetahuan mereka dari para pembaca muda ini. Mereka melihat masalah dan karakter dari perspektif yang berbeda, sebagian besar menyangkal tanggapan yang diberikan oleh tim lain, apa yang mereka yakini sebagai karakter jahat atau jahat adalah representasi realistis orang di kehidupan nyata.
1714025014 | 011.75 | REFERENSI FIB | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain